Datamanagement en integratie

De retail is volop in transitie van pure fysieke bedrijfsvoering en marketing naar omnichannel.

Daarmee wordt je als retailer geconfronteerd met nieuwe vraagstukken die verder gaan dan het publiceren van een website of het plaatsen van berichten op social media. Hoe verkoop ik mijn winkelvoorraad ook op internet. Trek ik daarmee niet mijn fysieke winkelvoorraad naar een onacceptabel niveau? Hoe krijg ik al die artikelgegevens en produktfoto’s zo snel en eenvoudig mogelijk in mijn kassasysteem en/of webshop. En hoe krijg ik klantgegevens er weer uit voor marketingdoeleinden. Hoe beheer ik dat artikel en foto-bestand?

Datamanagement
Efficiënt datamanagement biedt hiervoor oplossingen. Dat klinkt zwaar en complex en dat is het soms ook in de details. Maar op hoofdlijnen is het eigenlijk heel simpel. Door data te importeren uit bestanden die er al zijn, door te integreren met bestaande Api-services van leveranciers, platformen en aanbieders van ICT-oplossingen. En door slim data te combineren en te converteren. Dit maakt je flexibel en wendbaar. Je bent niet meer afhankelijk van het ontwikkelingstempo van jouw systeemleverancier en kunt eenvoudig opschalen en nieuwe functies toevoegen.

Vanuit mijn praktijkkennis over oplossingen in de retail en mijn achtergrond als business manager dataintegratie in de verzekeringsbranche kan ik je helpen met het maken van keuzes. Keuzes die passen bij de schaal en het kennisniveau van jouw bedrijf of organisatie. Met een analyse, een plan en de implementatie in de praktijk.

Even concreet aan de hand van praktijkvoorbeelden in de mode-retail:

Foto upload
Veel leveranciers beschikken over een btob-portal met foto’s voor in webshops. Die moeten vaak 1 voor 1 aan het product in de webshop gehangen worden. Veel efficiënter is het om ze in bulk naar de webshopserver te uploaden en in de backoffice de url’s (pad naar de foto op de server) in een .csv bestand te importeren. Of slimmer: importeer een bestand met url’s van de foto’s die op de webserver van de leverancier staan. Wil je helemaal handsfree en heeft je leverancier zijn datacatalogus beschikbaar gesteld via een Application Program Interface (API), integreer die dan en maak gebruik van de API-mogelijkheden van jouw webshop.

Artikelinvoer
Elk seizoen zie je er weer tegenop. Van elk voorgeorderd artikel de naam, prijs, maten, ean-codes en kleuren invoeren in je voorraad- of kassasysteem. Ook dat kan in de meeste gevallen slimmer door middel van een .csv-import of een API-post request afhankelijk van de functionaliteiten die jouw systeemleverancier je kan bieden. Door met slimme scripts te werken kun je voordat geïmporteerd wordt zelf keuzes maken over de verkooprijzen, kleuromschrijvingen, omzetgroepen etcetera.

Nu het vinden van personeel een van de grootste uitdagingen van de retail is, moet je als retailer wel kijken naar het automatiseren van handwerk. Dat maakt schaarse krachten vrij voor de verkoop. Het zorgt dat vervelend invoerwerk tot het verleden behoort, iets waar veel medewerker je dankbaar voor zullen zijn. En je bent sneller online met je nieuwste collectie en kunt je volledig richten de marketing-kant van je winkel en webshop. Daarmee ben je een groot deel van je collega’s een slag voor.

Kijken of mijn aanpak bij jou past? Neem dan contact met me op voor een match.